فارسی نویس آردوینو

کسانی که تا به حال با آردوینو و مشتقاتش کار کردند میدونند که امکان فارسی نویسی در السیدی ها(ی متصل به آردوینو) وجود نداره؛ کسی هم تا به حال، حال ساخت چنین چیزی رو نداشته D:

هیچی دیگه، این پروژه سه روز زمان برد و مشکلات عجیب و غریبی داشت! اما بالاخره ساخته شد تا مشکلی دیگر از فارسی زبانان مرتفع گردد (نقطه!)

این تابع از لحاظ کاری به کتابخانه Adafruit gfx که معروف ترین کتابخونه کار با السیدی در آردوینو (جهت رسم اشکال و نوشتار) هست وابسته ست؛ با تیم آدافروت در حال مکاتبه هستم تا این تابع داخلش جاساز بشه و یک نسخه ویژه زبان های غرب آسیا منتشر بشه ?

تصاویر:

توسط

کارشناس مهندسی برق؛ علاقه‌مند به الکترونیک، برنامه‌نویسی، گرافیک و ایده‌پردازی.

مطالب دیگر:

16 نظر / نظر خود را در زیر وارد کنید

  1. سلام،
    قرار بود Audafruit از کد توی کتابخونه خودش استفاده بکنه ولی تا الان که جواب خاصی ندادن…
    فعلا کتابخونه نیست، یک تابع هست که وسط برنامه مثل تابعِ نوشتن Adafruit_gfx استفاده میشه.

  2. با سلام
    ممنون از توضیحات خوب شما
    آیا بدون باز تعریف فونت در سایز جدید می توان فونت رو با سایز بزرگتر نمایش داد؟

  3. سلام و وقت بخیر میتونید یک مثال با فونت از اردینو را با کتابخانه خودتون را هم قرار بدهید هرجا گشتم نتونستم کتابخانه شما برای اردینو را پیدا کنم؟تشکر

    1. سلام بر شما،
      در اینجا یک مثال از کد قرار داده شده و فکر میکنم برای شما مفید باشه.
      تابع هنوز به کتابخانه تبدیل نشده اما قرارگیری در کنار کد های اصلی کار سختی نیست.

  4. سلام برای میشه راهنمایی کنید فونت درشت تر برای LCD های بزرگتر از کجا میشه پیدا کرد یا چطوری ساخت؟

    1. سلام
      باید دستی برای حروف طراحی و بعد به آرایه تبدیل و جایگزین حروف کوچک کنید.

  5. با سلام. من خودم یه تابع نوشتم که بدون مصرف حافظه داینامیک فارسی نویسی میکنم. هم حروف هم اعداد. بدون نیاز به کتابخونه.

    1. سلام
      بسیار عالی؛ بدون مصرف حافظه حافظه داینامیک یعنی بدون استفاده از رم؟ بله من هم حروف رو در حافظه فلش قرار دادم تا رم مصرف نشه.
      در مورد عدم نیاز به کتابخونه برای رسم روی نمایشگرهای مختلف هم در صورت تمایل توضیحی بدید.

      1. با سلام و احترام. ابتدا یک تابع هست که میتونه فقط یک کاراکتر رو در مختصاتی که بهش وارد می کنید نمایش بده. درونش تعداد زیادی شرط هست. میشه گفت بجای درگیر کردن آرایه و حافظه داینامیک مقداری از حافظه برنامه نویسی رو درگیر کردم.(شاید کلاً حدود 4% از حافظه برنامه نویسی برد مگا) تابع دیگری هست که میاد از تابع اول استفاده و کلمه رو میسازه. توی هر برنامه ای این دو تابع کپی بشه میشه فارسی نویسی کرد. خوبی این مدل اینه که میشه توی توابع دیگه هم ازش استفاده کرد. مثلاً یه تابع دیگه نوشتم بسیار شبیه تابع message box که متن دلخواه فارسی شما رو میگیره و یه پنجره گرافیکی روی صفحه ظاهر میکنه. متن رو نمایش میده و زیرش دو تا گزینه “تایید” و “انصراف” رو نمایش میده. کاربر میتونه با کنترل تلوزیون یکی رو انتخاب کنه که تابع همون لحظه خروجی 1 یا 2 رو برمیگردونه. برنامه رو جوری طراحی میکنم که بسیار شبیه صفحه مبایل باشه. نوار بالا شامل میزان آنتندهی ماژول سیمکارت ، تاریخ شمسی و ساعت و یه سری آیکن.

          1. سلام،
            این مطلب و پروژه مقداری قدیمیه و باید زمان بذارم و کمی بهترش کنم، در هر صورت شما می‌تونید از این مطلب و یا این Gist (که نسخه اصلی برنامه برای Nokia 5110 ست) استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج − دو =